enter-article יחידות הסיוע - הסבר ותהליך 2019 - מרכז מגשרים ארצי
גישור » מאמרים וחדשות » יחידות הסיוע - הסבר ותהליך 2023

יחידות הסיוע - הסבר ותהליך 2023

יחידות הסיוע שליד בתי המשפט הוקמו במטרה לעזור לזוגות הנמצאים בהליכי גירושין, בכל הקשור להתמודדות עם ההיבטים הרגשיים והטכניים של הגירושין בבית המשפט. הליכי גירושין אינם עוסקים רק בשאלות טכניות של חלוקת רכוש והסדרי ראייה. בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין פועלים לאו דווקא משיקולים עניינים אלא בעיקר משיקולים אמוציונאליים. שיקולים אלו גורמים לעתים קרובות לראייה שגויה של המציאות ולאי יכולת לקבל החלטות ולהכיל את צרכיהם של כלל המעורבים בהליך הגירושין: בני הזוג והילדים.

בעקבות מקרים קשים שהתרחשו בהליכי גירושין, בהם בני הזוג לא הצליחו לגשר על הפערים הרגשיים והטכניים ביניהם. הקימה הנהלת בתי המשפט את יחידות הסיוע שליד בתי המשפט. ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט מקבלים בני הזוג וילדיהם תמיכה להם ולילדיהם וליווי מקצועי בהליך הגירושין. צוות היועצים של יחידות הסיוע שליד בתי המשפט כולל: עובדות סוציאליות, מטפלים, פסיכולוגים ועורכי דין. תפקידם של כל אלה לעזור לזוגות אשר כבר נמצאים בבית המשפט.

מהן אפשרויות הטיפול ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט?

בידיהן של יחידות הסיוע שליד בתי המשפט עומדים מספר כלים אותם הם יכולים להציע לבני הזוג המתגרשים:

  1. טיפול זוגי- במקרים בהם בני הזוג אינם בטוחים ברצון להתגרש ומחפשים דרכים לשמור על הנישואין. בטיפול הזוגי המתבצע ביחידות הסיוע עצמן על ידי עובדות סוציאליות או באופן פרטי (הזוג יכול לבחור), מעלים בני הזוג את רצונותיהם ותקוותיהם ומגדירים את הדרך הנכונה עבורם להמשיך.
  2. גישור גירושין- במידה ובני הזוג החליטו להתגרש סופית יפנו אותם יחידות הסיוע שליד בתי המשפט לעובדת סוציאלית מגשרת או לגישור פרטי (לבחירתם). בהליך הגישור גירושין יוכלו בני הזוג לקבוע בעצמם כיצד תראה מציאות חייהם אחרי הגירושין ומה ייכתב בהסכם הגירושין. בסיום הגישור מוגש הסכם הגישור גירושין לבית המשפט ומקבל חומת רשמית המאשרת את הגירושין.
  3. גירושין בהסכמה- מתקיים במקרי קיצון בהם בני הזוג מסרבים לשבת יחד באותו חדר. בגירושין בהסכמה יופנו בני הזוג לעורכי דין אשר ייצגו כל אחד מהם במשא ומתן המתקיים ללא נוכחות בני הזוג. כל אחד מעורכי הדין ינסה לייצג נאמנה את הצד אותו הוא מייצג ולהביא להסכם המספק את רצונותיו. שיטה זו אינה מאפשרת פתרון סוגיות רגשיות אשר יכולות להיפתר רק בנוכחות מלאה של בני הזוג.

 
יתרונות וחסרונות יחידות הסיוע שליד בתי המשפט

יחידות הסיוע שליד בתי המשפט הוקמו במטרה חיובית ונמצאים שם בעלי מקצוע מנוסים ביותר. יתרונן הגדול של יחידות הסיוע שליד בתי המשפט, הוא בעלותן הכספית הנמוכה. מרבית ההליכים המתקיימים ביחידות הסיוע נעשים ללא עלות כספית לבני הזוג.


מבחינה הגיונית ומקצועית ישנה עדיפות להגעה להסכמי גירושין המושגים בגישור. בני הזוג הם אלו שיודעים בסופו של דבר מהן ההחלטות הטובות ביותר עבורם ועבור ילדיהם. על כן החלטות אשר מתקבלות בהסכמתם של שני בני הזוג, הן ההחלטות הטובות והנכונות ביותר עבורם. מסיבה זו ישנה עדיפות להגעה להליכי גישור עוד בטרם מתחילים הליכים בבית המשפט. כאשר מתחיל הליך בבית המשפט, עלולים בני הזוג לגלות שלמערכת היחסים ביניהם, נכנסו דווקא ברגעים הדורשים שקט נפשי רב ככל הניתן, גורמים חיצוניים כגון שירותי הרווחה ויחידות הסיוע שליד בתי המשפט. מכאן שטוב יעשו בני הזוג המעוניינים להתגרש אם בטרם יפנו ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט, הם יפנו למטפל זוגי או למגשר או מגשרת (בהתאם לצורכיהם) באופן עצמאי ופרטי. בצורה זו ימנעו מעצמם בני הזוג את הכניסה למערכת בירוקרטית מורכבת.


בשנים האחרונות עולה טענה נוספת נגד יחידות הסיוע שליד בתי המשפט על ידי ארגונים שונים המייצגים אנשים שנפגעו מהליכי גירושין בבית המשפט. אותם ארגונים המתנגדים ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט, טוענים שמדובר בגופים מוטים לטובת האישה. זאת מאחר ומרבית הצוות הנמצא ביחידות הסיוע מורכב מעובדות סוציאליות. כאשר קיימת הטיה של המגשרים כלפיי אחד הצדדים עולה חוסר אמון בתהליך הגישור מצדו של הצד השני. כאשר נוצר חוסר אמון בתהליך הגישור, ישנה סכנה ששני בני הזוג יגררו שלא ברצונם למערכה משפטית מלחמתית קשה לאורך שנים. מאחר והליכי הגירושין הינם חסויים, לא ניתן לקבוע אם יש אמת בטענת ההטיה לטובת אחד הצדדים.

מיהם המגשרים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט

המגשרים ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט הם עובדות ועובדים סוציאליים שעברו הדרכה בגישור. עובדים סוציאליים אלו מתמחים בטיפול במשפחות במשבר ויכולים במידת הצורך להתערב כאשר יש לדעתם סיכון כלשהו לילדיהם של בני הזוג.

האם כדאי ללכת ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט

במקרים בהם קיים חשש ממשי לפגיעה פיזית או רגשית באחד מבני הזוג או בילדים, מומלץ בהחלט לפנות ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט. בצורה זו ניתן יהיה לוודא שהגורמים המוסמכים המשרד הרווחה, המשטרה ובית המשפט, מעורבים בגירושין ויכולים לזהות ולמנוע מראש פגיעה.
כאשר לא מדובר במקרים של אלימות קשה, מומלץ לשמור את הזכות להחליט בידיהם של בני הזוג. בהליך גישור גירושין יוכלו בני הזוג לקבל את מלוא האינטרסים והצרכים שלכם ולהמשיך בחייהם תוך פרק זמן קצר ובעלות סבירה ביותר.
 
יחידת הסיוע ירושלים
יחידת הסיוע פתח תקווה
יחידת הסיוע באר שבע
יחידת הסיוע אשדוד
יחידת הסיוע אילת
יחידת הסיוע רמת גן
יחידת הסיוע ראשון לציון
יחידת הסיוע כפר סבא
יחידת הסיוע חיפה
יחידת הסיוע טבריה
יחידת הסיוע חדרה
יחידת הסיוע קרית שמונה
יחידת הסיוע נצרת עלית
יחידת הסיוע הקריות

עוד באותו נושא

איך להתמודד עם קשיים בזוגיות בדרך הנכונה

איך להתמודד עם קשיים בזוגיות בדרך הנכונה

קשיים בזוגיות נובעים לרוב מבעיות בסיסיות שאינן ברורות מיד. חשוב להקדיש זמן כדי להבין את שורש הבעיה לפני שתנסה לטפל בה. זה דורש תקשורת פתוחה...

גישור אצל מטפלת זוגית – איך זה עובד?

גישור אצל מטפלת זוגית – איך זה עובד?

עבור רבים מאתנו, הבית והאנשים הקרובים לנו מהווים מקור תמיכה אל מול הקונפליקטים היומיומיים איתם אנו נאלצים להתמודד. לעתים, עם זאת, הבית הוא...

חוק הגישור החדש - המדריך המקיף למתגרש

חוק הגישור החדש - המדריך המקיף למתגרש

ביולי 2016 כל הנושא של עולם הגירושים עבר שינוי מקיף, זאת בעקבותו כניסתו של "החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה". משמעות החוק היתה, זוגות אשר מבקשים...

הסכם גירושין - כל מה שרציתם לדעת

הסכם גירושין - כל מה שרציתם לדעת

זהו, הגעתם לסוף דרככם יחד כבני זוג והנכם יודעים כי הגיע הזמן להפריד כוחות ולעשות זאת באופן רשמי, אך כדי שהליך הגירושין לא יהיה מייגע, קשה ומלא...

קורס גישור – המדריך המלא

קורס גישור – המדריך המלא

ניתן לפתור סכסוכים וקונפליקטים במהרה וביעילות ללא הסכבת של בתי-המשפט וכל זאת בעזרת הליך גישור מקצועי רבים הפעמים בהם כאשר אנו נתקלים במבוי...

string(31) "categoryיחידות הסיוע"